سنگنوردی

تاریخچه سنگنوردی سالنی در جهان

تاریخچه سنگنوردی سالنی در جهان

تاریخچه سنگنوردی سالنی در جهان (سنگنوردی( Rockclimbing  ) ،ورزشی  به قدمت کوهنوردی است.

 

صعود در اروپا :

  صعود کوهها به ویژه کوههای آلپ در اروپا (جایی که این رشته پایه گذاری شد). . همواره نیازمند بالارفتن از صخرهها و سنگها بوده است. با این حال سنگ نوردی به عنوان یک ورزش مجزا ،
تنها در سالهای آغازین قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت. آلمانی ها و انگلیسی ها به دلیل کوه های کم  ارتفاع  آلپ کشورهایشان اولین کسانی بودند.  که مشخصا ً به سنگنوردی پرداختند.
سنگ نوردی در آمریکا از 1921 به بعد آغاز شد. در آن سالها برای بسیاری افراد. سنگ نوردی در مقایسه با ابهت و شکوه غیر قابل انکار ایستادن برقله های بلند، بسیار کم اهمیت بود.
بسیاری از کوهنوردان تنها برای ارتقای مهارت های شاندر کوهنوردی به این کار می پرداختند . پس از دهه 51بود که سنگ نوردی در آمریکا توانست به عنوان ورزش جایگاه خود را پیدا کند.
اولین شیوه صعود را با نامصعود مصنوعی(Aid  climbing)می شناسیم. که شامل صعود با تکیه به توانایی، مهارت و قدرت بدنی می باشد.
والتر پری هاسکت اسمیت (1946_1859) آبراهام،  پدرسنگنوردی انگلستان نامیده شدهاست. و او استاد دانشگاه آکسفورد بود و بیشتر به خاطر فعالیت های ورزشی اش شناخته شده است.
او در سال 1882با همراهی برادر کوچکترش یکی از صخرهها را در این منطقه صعود کرد. دراین صعود از طناب استفاده نکردند.  چون فکر نمی کردند که کارشان نوعی کوهنوردی آلپاین است.
گریت والدر در تابستان 1886 در آخرین روز تعطیلاتش تصمیم گرفت. به صخره های قله ای که پیش از آن با شکست مواجه شده بود نگاهی بیاندازد. او نتوانست مقابل وسوسه صعود به قله نپاسندل مقاومت کند.
اسمیت موفق شد به تنهایی و بدون استفاده از طناب و هر تجهیزات  دیگر به روش صعود آزاد به قله برسد . طی سالهای بعد سنگ نوردان ایتالیایی و آلمانی گام های بلندی برداشتند،
آنها با استفاده از میخ، کارابین وطناب های سبکتر، مسیرهای بسیاری را صعود کردند.
مسیر :
درسال1911ویلوولزنباخ اولین سیستم عددی درجه بندی سختی مسیرها را پیشنهاد کرد. (از1تا6.)در این سالها درجه سختی مسیرهای صعود شده به تدریج از7/5به11/5نزدیک می شد
و تکنیک های سنگ نوردی ارتقا می یافت، مثلا ً تکنیک صعود دولفر درسال های پایانی دهه 21 اولینرول بولت ها در صعود مسیرها به کار برده شد. و در این سالها بود. که تکنیک های
سنگ نوردی اسپرت به تدریج مورد توجه قرار گرفت. و نظر سنگ نوردان آمریکایی را جلب کرد.
تکنیک های حمایت ارتقا یافت.  و   روش های حمایت دینامیک ابداع (1934) شد. و بالاخره اولین کفش مخصوص سنگ نوردی در سال1935توسط پیر آلن معرفی  شد. ،او بعدها در سال 1948 در آن تغییراتی داد که بهبود پیدا کرد.
در دهه پنجاه با روی آوردن تعداد بیشتری از افراد به سنگ نوردی، درجه سختی مسیرهای بولدر نیز از (وی2بهوی5/5V_5V) رسید. و اولین مسیر با درجه سختی11/5 در آلپ صعود شد.

توی این محتوا چه چیزهایی را توضیح میدهیم:

سنگ نوردی اسپرت :

در واقع آنچه که ما امروزه به نام سنگ نوردی اسپرت می شناسیم . از سال های اول دهه پنجاه مطرح شد. زمانی که جان گیل جوانی از ایالت آلابامای آمریکا، سنگ نوردی را آغاز کرد.
جان گیل شیفته صعود سنگ های کوتاه و برآمدگی های کلاهک مانند بود . و بر خلاف سایر کوهنوردان آن دوره . که همزمان به کوه نوردی و سنگ نوردی می پرداختند،
وقت خود را صرف تمریناتی ویژه سنگ نوردی و اجرای حرکات ژیمناستیک روی سنگها می کرد. جان گیل را می توان به عنوان پدر بولدرینگ و آغازگر تمرینات تخصصی این رشته نامید.
او اولین کسی بود که از پودر ژیمناستیک در سنگ نوردی استفاده کرد . گیل در سال 1961 دیواره (سی فوتی تیمبل در داکوتای جنوبی) را به روش صعود آزاد با درجه سختی (12/5) صعود کرد.
این مسیر سختترین مسیر بولدر تا آن زمان بود گسترش سنگ نوردی اسپرت در اروپا به ویژه فرانسه و  ظهور نسل جدید از سنگ نوردی بود. طی  اینسال ها در آمریکا نیز سنگ نوردی
به تدریج جایگاه ویژه خود را می یافت.  و پارک ملی یوسیمیتی به محل تمرین همیشگی سنگ نوردان تبدیل شد. علم تمرین در دهه هشتاد با ظهور این دوره پیشرفت کرد و درجه صعود
سنگ نوردان به طور قابل ملاحظه ای ارتقا یافت.

شرکت بامداد در طول سالیان ، فعالیت خود. همواره دغدغه تولید تجهیزات و دیواره های سنگنوردی مطایق با به روز ترین تکنولوژی روز دنیا را داشته است. بر همین اساس با تکیه بر توان مهندسان داخلی و به کار گیری نیروی متخصص و کارآمد. در این مسیر قرار گرفته است. مورد تائید فدراسیون کوه نوردی و صعود های ورزشی جمهوری اسلامی ایران : فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی،

منبع : کتاب کتاب جامع سنگنوردی اثر مشترک  شرکت بامداد و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

حق متن برای بامداد محفوظ است .

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *